Istniejący most nad rzeką Koszarawą w km 4+260, w ciągu drogi DW 945 w km 6 + 054 w m. Żywiec był w złym stanie technicznym i zgodnie z zaleceniami z przeglądu szczegółowego jego nośność dla ruchu dwukierunkowego została ograniczona do 18 ton. Droga DW 945 ma duże znaczenie komunikacyjne dla regionu żywieckiego (droga klasy G), dlatego zdecydowano się utrzymać na niej dotychczasowe parametry ruchu, ale ograniczyć szerokość jezdni do jednego pasa ruchu sterowanego sygnalizacją świetlną.
Z uwagi na duże utrudnienia w ruchu drogowym (zatory, szczególnie długie w godzinach szczytów), Administrator drogi postanowił przywrócić ruch dwukierunkowy i dopuścić przejazd samochodów S42. W tym celu konieczne stało się wzmocnienie dźwigarów głównych obiektu - łuków żelbetowych usytuowanych pod pomostem.
Po szczegółowej analizie rozkładu zbrojenia w projekcie przebudowy pomostu oraz po przeprowadzeniu obliczeń statyczno-wytrzymałościowych konstrukcji nośnej, stwierdziliśmy, że aby przywrócić na moście ruch dwukierunkowy z możliwością przejazdu samochodów ciężarowych typu S42 należy wzmocnić dźwigary łukowe i wsporniki podchodnikowe w strefie środkowej każdego przęsła.
Zaprojektowano wzmocnienie w formie rurowych łuków stalowych rozpartych poniżej istniejącej konstrukcji nośnej, podpierającej dźwigary betonowe. Aby konstrukcja wzmacniająca przejęła część obciążeń stałych założono, że łuki stalowe będą składały się z dwóch elementów, pomiędzy którymi w kluczu będzie można usytuować prasę hydrauliczną w celu ich rozparcia. Po wprowadzeniu stosownej siły rozpierającej (równocześnie w trzech przęsłach) elementy łuku zostaną uciąglone. Wprowadzenie siły rozpierającej odciąży łuki betonowe i daje pewność, że łuki stalowe będą uczestniczyły w przenoszeniu obciążeń użytkowych.
Informacje podstawowe:
Rok budowy: | 2017 |
Lokalizacja: | Żywiec (Woj. Śląskie), DW945 na wjeździe do Świnnej |
Inwestor: | Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach |
Wykonawca: | Mostmarpal Sp. z o.o., Zarzecze |
Konstrukcja: | Pracownia Inżynierska PROJEKT s.c. |
Parametry techniczne :
Typ konstrukcji oryginalnej: | łuk żelbetowy z jazdą górą |
Materiał konstrukcji: | żelbet, beton niezbrojony |
Rozpiętość teoretyczna: | 17,5+19,1+17,3m |
Szerokość całkowita: | 9,90m |
Konstrukcja wzmacniająca: | rurowe łuki stalowe rozparte o istniejące filary |
Materiał wzmocnienia: | stal |
Założona nośność po wzmocnieniu: | klasa C wg PN-85/S-10030 |
Zdjęcia obiektu: |
Zdjęcia z etapu budowy: |
Lokalizacja obiektu na mapie: