Mosty i wiadukty

Mosty i wiadukty drogowe, kładki pieszo-jezdne

Zdjęcie obiektu

Istniejący most nad rzeką Koszarawą w km 4+260, w ciągu drogi DW 945 w km 6 + 054 w m. Żywiec był w złym stanie technicznym i zgodnie z zaleceniami z przeglądu szczegółowego jego nośność dla ruchu dwukierunkowego została ograniczona do 18 ton. Droga DW 945 ma duże znaczenie komunikacyjne dla regionu żywieckiego (droga klasy G), dlatego zdecydowano się utrzymać na niej dotychczasowe parametry ruchu, ale ograniczyć szerokość jezdni do jednego pasa ruchu sterowanego sygnalizacją świetlną.

Z uwagi na duże utrudnienia w ruchu drogowym (zatory, szczególnie długie w godzinach szczytów), Administrator drogi postanowił przywrócić ruch dwukierunkowy i dopuścić przejazd samochodów S42. W tym celu konieczne stało się wzmocnienie dźwigarów głównych obiektu - łuków żelbetowych usytuowanych pod pomostem.

Po szczegółowej analizie rozkładu zbrojenia w projekcie przebudowy pomostu oraz po przeprowadzeniu obliczeń statyczno-wytrzymałościowych konstrukcji nośnej, stwierdziliśmy, że aby przywrócić na moście ruch dwukierunkowy z możliwością przejazdu samochodów ciężarowych typu S42 należy wzmocnić dźwigary łukowe i wsporniki podchodnikowe w strefie środkowej każdego przęsła.

Zaprojektowano wzmocnienie w formie rurowych łuków stalowych rozpartych poniżej istniejącej konstrukcji nośnej, podpierającej dźwigary betonowe. Aby konstrukcja wzmacniająca przejęła część obciążeń stałych założono, że łuki stalowe będą składały się z dwóch elementów, pomiędzy którymi w kluczu będzie można usytuować prasę hydrauliczną w celu ich rozparcia. Po wprowadzeniu stosownej siły rozpierającej (równocześnie w trzech przęsłach) elementy łuku zostaną uciąglone. Wprowadzenie siły rozpierającej odciąży łuki betonowe i daje pewność, że łuki stalowe będą uczestniczyły w przenoszeniu obciążeń użytkowych.

 

Informacje podstawowe:

Rok budowy: 2017
Lokalizacja: Żywiec (Woj. Śląskie), DW945 na wjeździe do Świnnej
Inwestor: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach
Wykonawca: Mostmarpal Sp. z o.o., Zarzecze
Konstrukcja: Pracownia Inżynierska PROJEKT s.c.

 Parametry techniczne :

Typ konstrukcji oryginalnej: łuk żelbetowy z jazdą górą
Materiał konstrukcji: żelbet, beton niezbrojony
Rozpiętość teoretyczna: 17,5+19,1+17,3m
Szerokość całkowita: 9,90m
Konstrukcja wzmacniająca: rurowe łuki stalowe rozparte o istniejące filary
Materiał wzmocnienia: stal
Założona nośność po wzmocnieniu: klasa C wg PN-85/S-10030

 

Zdjęcia obiektu:

 

Zdjęcia z etapu budowy:

 

Lokalizacja obiektu na mapie:

Zmień kategorię

Mosty i wiadukty drogowe, kładki pieszo-jezdne, konstrukcje żelbetowe, stalowe i sprężone

Mosty i wiadukty

Budynki mieszkalne, użyteczności publicznej, obiekty sakralne

Budynki i budowle

Lekkie i smukłe kładki dla pieszych, kładki pieszo-rowerowe, rozwiązania prefabrykowane

Kładki dla pieszych

Zadaszenia obiektów, lekkie przekrycia membranowe, przekrycia szklane, hale

Hale i zadaszenia