Przedmiotowy most odbudowano zaraz po 2. wojnie światowej. Konstrukcję nośną mostu stanowią dwa dźwigary łukowe trójprzegubowe o zmiennej wysokości na długości. W strefach przypodporowych, o długości około 2/3 mostu, w rozstawie co około 2,1m na łukach ustawiono słupki podpierające płytą pomostową. W części środkowej płyta pomostowa opiera się bezpośrednio na łukach – łuki wnikają w pomost.
Próbne obciążenie przeprowadzone w kwietniu 2020 roku wykazało wadliwą pracę przegubu środkowego w łuku od strony górnej wody. Na moście wprowadzono ruch wahadłowy po pasie ruchu od strony dolnej wody. Likwidacja problemu z przegubem pozwoliłaby natomiast na bezpieczne przenoszenie obciążenia klasy B według PN-95/S-10030 i przywrócenie ruchu dwukierunkowego.
W związku z tym zdecydowano się na remont obiektu – przywrócenie jego nośności do klasy B, poprzez wzmocnienie żelbetowego łuku południowego (od strony górnej wody) łukiem stalowym z profilu HE600B wraz z równoczesnym wprowadzeniem do niego wstępnej siły osiowej. Taki sposób wzmocnienia pozwolił uniknąć całkowitego zamknięcia mostu na czas naprawy przegubu, co byłoby nieuniknione w wariancie robót naprawczych "od góry". W wyniku przeprowadzonego wzmocnienia łuk stalowy przejął obciążenia stałe przypadające na łuk południowy, odciążając równocześnie przeciążony wcześniej dźwigar północny.
Remont przeprowadzono w ramach zadań towarzyszących inwestycji: "Budowa drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń, odcinek Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki)".
Informacje podstawowe:
Rok budowy: | 2020 |
Lokalizacja: | Milówka (Woj. Śląskie), DP 1439S km 1+360 |
Inwestor: | GDDKiA |
Wykonawca generalny inwestycji głównej: | MIRBUD S.A. |
Wykonawca wzmocnienia: | Mostmarpal Sp. z o.o., Zarzecze |
Projekt wzmocnienia: | Pracownia Inżynierska PROJEKT s.c. Kręzel M. |
Parametry techniczne :
Typ konstrukcji oryginalnej: | łuk żelbetowy z jazdą górą |
Materiał konstrukcji: | żelbet |
Długość między dylatacjami: | 44,66m |
Rozpiętość teoretyczna dźwigarów: | 39,5m |
Szerokość całkowita: | 9,0m |
Konstrukcja wzmacniająca: | dwuteownik HE600B pod łukiem południowym |
Materiał wzmocnienia: | stal S355 |
Założona nośność po wzmocnieniu: | klasa B wg PN-85/S-10030 |
Zdjęcia obiektu: |
Zdjęcia z etapu budowy: |
Lokalizacja obiektu na mapie: