Mosty i wiadukty

Mosty i wiadukty drogowe, kładki pieszo-jezdne

Zdjęcie obiektu

Przedmiotowy most odbudowano zaraz po 2. wojnie światowej. Konstrukcję nośną mostu stanowią dwa dźwigary łukowe trójprzegubowe o zmiennej wysokości na długości. W strefach przypodporowych, o długości około 2/3 mostu, w rozstawie co około 2,1m na łukach ustawiono słupki podpierające płytą pomostową. W części środkowej płyta pomostowa opiera się bezpośrednio na łukach – łuki wnikają w pomost.

Próbne obciążenie przeprowadzone w kwietniu 2020 roku wykazało wadliwą pracę przegubu środkowego w łuku od strony górnej wody. Na moście wprowadzono ruch wahadłowy po pasie ruchu od strony dolnej wody. Likwidacja problemu z przegubem pozwoliłaby natomiast na bezpieczne przenoszenie obciążenia klasy B według PN-95/S-10030 i przywrócenie ruchu dwukierunkowego.

W związku z tym zdecydowano się na remont obiektu – przywrócenie jego nośności do klasy B, poprzez wzmocnienie żelbetowego łuku południowego (od strony górnej wody) łukiem stalowym z profilu HE600B wraz z równoczesnym wprowadzeniem do niego wstępnej siły osiowej. Taki sposób wzmocnienia pozwolił uniknąć całkowitego zamknięcia mostu na czas naprawy przegubu, co byłoby nieuniknione w wariancie robót naprawczych "od góry". W wyniku przeprowadzonego wzmocnienia łuk stalowy przejął obciążenia stałe przypadające na łuk południowy, odciążając równocześnie przeciążony wcześniej dźwigar północny.

Remont przeprowadzono w ramach zadań towarzyszących inwestycji: "Budowa drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń, odcinek Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki)".

Informacje podstawowe:

Rok budowy: 2020
Lokalizacja: Milówka (Woj. Śląskie), DP 1439S km 1+360
Inwestor: GDDKiA
Wykonawca generalny inwestycji głównej: MIRBUD S.A.
Wykonawca wzmocnienia: Mostmarpal Sp. z o.o., Zarzecze
Projekt wzmocnienia: Pracownia Inżynierska PROJEKT s.c. Kręzel M.

 Parametry techniczne :

Typ konstrukcji oryginalnej: łuk żelbetowy z jazdą górą
Materiał konstrukcji: żelbet
Długość między dylatacjami: 44,66m
Rozpiętość teoretyczna dźwigarów: 39,5m
Szerokość całkowita: 9,0m
Konstrukcja wzmacniająca: dwuteownik HE600B pod łukiem południowym
Materiał wzmocnienia: stal S355
Założona nośność po wzmocnieniu: klasa B wg PN-85/S-10030

 

Zdjęcia obiektu:

 

Zdjęcia z etapu budowy:

 

Lokalizacja obiektu na mapie:

Zmień kategorię

Mosty i wiadukty drogowe, kładki pieszo-jezdne, konstrukcje żelbetowe, stalowe i sprężone

Mosty i wiadukty

Budynki mieszkalne, użyteczności publicznej, obiekty sakralne

Budynki i budowle

Lekkie i smukłe kładki dla pieszych, kładki pieszo-rowerowe, rozwiązania prefabrykowane

Kładki dla pieszych

Zadaszenia obiektów, lekkie przekrycia membranowe, przekrycia szklane, hale

Hale i zadaszenia